Århus kommunes sommeraktiviteter administreret af samrådet
For at give liv i byen i sommermånederne, hvor der forventes at være mange folk på gaderne – både byens egne borgere og turister – afsætter Aarhus Kommune hvert år et beløb til at lave sommeraktiviteter for, primært på byens gader, torve og andre åbne pladser.
Aarhus Kommune har overladt det til Samrådet at administrere sommeraktiviteterne. Disse penge bliver uddelt til de medlemsforeninger, som har ansøgt os om tilskud og fået det godkendt.
Foreningerne bør se sommeraktiviteterne som en mulighed for at komme ud og vise deres aktiviteter frem, lave PR for foreningen og som et led i at få nye medlemmer.
Som sagt skal sommeraktiviteterne primært foregå på byens gader, torve og andre åbne pladser. Det kan dog også foregå indendørs på offentligt tilgængelige steder, hvor det kommer mange borgere til gode, men vi vil prioritere udendørs arrangementer. Der må ikke opkræves entre til stedet, hvor aktiviteten foregår.
Arrangementerne skal foregå fra 1. maj og til 30. september, men IKKE i festugen.
Man ansøger om tilskud om en sommeraktivitet ved at udfylde nedenstående ansøgningsskema, som skal afleveres senest 1. april. Herefter tildeler Samrådet støtte til de ansøgte arrangementer indenfor det afsatte beløb, og foreningerne får besked om tildelingen medio april.
Når din forening har planlagt et sommerarrangement, er proceduren:
- Jeres foreningen deltager med mindst én repræsentant ved Samrådets årlige repræsentantskabsmøde. Det kan være et bestyrelsesmedlem eller et menigt medlem.
- I planlægger et eller flere sommerarrangementer.
- Senest 1. april udfylder I nedenstående ansøgningsblanket og trykker på Send.
- Hvis blanketten er korrekt udfyldt, vil der straks komme besked om at blanketten er afsendt.
- Systemet vil automatisk sende jer en kvittering med ansøgningens indhold.
- Hvis I har flere arrangementer, udfylder I blot flere blanketter.
- Samrådet fordeler på et bestyrelsesmøde støtten fra Århus kommune.
- I får en mail med svar på ansøgningen sendt til den mailadresse, I har oplyst.
- Efter at arrangementet er afholdt og hvis støtten kunne bevilges, skal I inden for en uge udfylde en arrangementsindberetning. Den finder I her.
- Samrådets kasserer vil så overføre pengene til jeres forenings bankkonto.
Hvis I har spørgsmål, så kontakt vores formand på formand@amatorkultur.dk.
Ansøgningsblanket om støtte til sommerarrangementer 2025
N.B.
Blanketten er kun afsendt, hvis den forsvinder og erstattes af en tekstrude med teksten "Ansøgningsblanketten er nu blevet afsendt."
Hvis det driller, så undersøg om der er kommet en rød fejlmelding ved et af felterne.
Der har desværre været problemer med vores IT-system, så hvis det slet ikke vil fungere, så send en almindelig mail til formand@amatorkultur.dk med oplysningerne fra blanketten og forklar situationen, så klarer vi det alligevel.